Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme selaimen päivittämistä uudempaan versioon.

 

 

 

Viimeisin päivitys: 14.3.2018

 

 

UUTISET 

 

 

 

_______________________________________

 

Hei,

Syyskokouksessa päätettiin hallituksen kokoonpanosta vuodelle 2018. Jatketaan samalla porukalla,eli

Puheenjohtaja: Marko Kääriäinen 

Hallituksen jäsenet:

Marko Anttonen, Hannu Kallio, Miia Kääriäinen, Tuomas Lehto, Tarja Savilaakso, Timo Savilaakso ja Anu Tunkkari

 

____________________________________________

TARVAISEN TARINOITA

 

 

ECCE HOMO. Mäkikilpailu autoille.

 

 

Kesäkuun ensimmäisenä viikonvaihteena, 1-2 .6 2013 , järjestettiin Tšekin Šternberk´in kaupungissa autoille mäkikilpailu, nimeltään  ECCE HOMO. Šternberk sijaitsee  Olomouc´in maakunnassa ja  sen saman nimisestä ” pääkaupungista” n. 16 km pohjoiseen.  Se on erittäin vanha kaupunki, perustettu vuonna 1269. Kilpailun nimi johtuu kaupungin vieressä sijaitsevasta vuoresta, jonka huippu on yli 800 metriä meren pinnasta ja nimeltään Ecce Homo. Tämä kilpailu oli Euroopan- ja Keski-Euroopan-, sekä  myös Tšekin-, Slovakian- ja Itävallan mestaruusosakilpailu. Rata oli 7800 m pitkä ja korkeuseroa lähdön ja maalin välillä 307 m.   Perjantaina oli katsastus ja papereiden tarkastus. Katsastuspaikkana toimi kaupungin myllyn, jauhojen lastauspaikka. Koska ystäväni Ralf Pettersson, jonka kanssa olin matkalla, oli kilpailussa FIA määräämänä, Historic - luokan  autojen teknisenä valvojana, oli minullakin mahdollisuus seurata katsastustapahtumaa hyvin läheltä.  Samalla pääsin tutustumaan  näihin autoihin lähemmin.

Saavuimme kaupunkiin jo torstaina. Tutustuessani kaupunkiin poikkesin paikalliseen ravintolaan maistamaan sikäläistä hyvää Litovel-olutta. Huomio kiinnittyi ravintolan television päällä olevaan kahteen suomen lippuun sekä seinillä olleisiin vanhoihin valokuviin.  Seinillä oli kuvia aikaisemmista kilpailuista. Osa kuvista oli todella vanhoja.  Mukana oli Bugatt´eja sekä Mercedes-Benz´jä, ym.  Halusin selvittää lähemmin kilpailuun liittyvää historiaa, sekä myös mistä suomen liput olivat tulleet ravintolaan. Kysyin tarjoilijalta suomen lipuista. Hänen mukaansa Suomen liput oli tuonut joku ravintolan asiakkaana oleva suomifani, ehkä jääkiekko-ottelujen yhteydessä jaetuista lipuista. Autokilpailusta selvisi, että se on yksi maailman vanhimmista moottoriurheilutapahtumista. Ensimmäisen kerran Ecce Homo vuoren huipulle ajettiin jo vuonna 1905. Se oli osana sen aikaista ” Rallikilpailua” välillä Wien - Wroclav - Wien. Kilpailun voitti  Arnold Hildesheimer,  60 hevosvoimaisella Mercedes autolla. Toiseksi tuli Franz Quidenemus, Bock & Hollander autolla.

Maaliin selvisi kaikkiaan 23 autoa. Kilpailuja ei ajettu joka vuosi ja väliin mahtui myös ensimmäinen maailman sota. Varsinaisesti ensimmäinen mäkikilpailu nykyisellä radalla ajettiin ensimmäisen maailman sodan jälkeen vuonna 1921.

Voittaja František Chlad ajoi Harley-Davidsonilla, ajan ollessa 7.42,80. Siihen aikaan osallistuttiin kilpailuun sekä autoilla että moottoripyörillä. Toisen maailmansodan jälkeen ensimmäinen kisa ajettiin vuonna 1948. Kisan voitti kuljettaja nimeltä Kopećnŷ, joka ajoi Tatraplan autolla.

                      Lipunmyyntipisteissä oli myytävinä kirjoja joissa kerrottiin

Kilpailun 100-vuotishistoriasta. Tätä juhlaa oli vietetty vuonna 2005.    Ravintolan seinäkuvissa olleet vanhimmat autot olivat 1920 ja -30 luvulta. Tunnistin niistä mm. Mercedes-Benz SSK:n ja Bugatti´n. Tämän vuotiseen kilpailuun oli ilmoittautunut 184 kilpailijaa 11 eri maasta. Tšekkien, Slovakkien ja Itävaltalaisten lisäksi mukana oli  kilpailijoita Ranskasta, Kroatiasta, Puolasta, Sloveniasta, Serbiasta, Italiasta, Sveitsistä ja Belgiasta.

Asiapapereiden tarkastus ja katsastus suoritettiin perjantaina 31.5 paikallisen Šternberk´n myllyn tiloissa. Historic- luokan autoja oli mukaan ilmoittautunut 36 kappaletta eri kategorioihin. Pienin ja vähätehoisin  niistä oli  itävaltalaisen Jürgen Pachtau´n Steyr-Puch 650- TR. Voimakkain varmasti tshekkiläisen Adam Klus ´n  MARCH  HSS AUDI Turbo CAN AM.

Uudemmissa autoissa oli valikoimaa laidasta laitaan.. Tehokkaimpina varmasti Formula 3000 autot. Vanhoja Formula 3000 ja  F 2 autoja oli yli 30 kappaletta. Merkkeinä mm. Lola, Reynard, Osella, Ligier, Dallara, Wolf, Lucchini ,  Lotus, Renault, Norma , Mercedes-Dallara, Ledinegg,  Tatuus, Prosport, vain osan mainitakseni. Näiden autojen päästämä äänimäärä  oli todella mahtava. Radan vieressä seisoessa ja näiden ohittaessa, oli pakko laittaa sormet korviin äänimäärän ylittäessä kaikki suomessa sallitut normit, kuulosuojaimia kun ei ollut mukana. harjoitukset ajettiin lauantaina.

Varsinainen Kilpailu alkoi sunnuntaiaamuna klo 9.00. Ennen sitä oli seremoniat, joissa esiintyi mm.  paikallinen puhallinorkesteri. Puheita piti kaupunginjohtaja, kilpailunjohtaja sekä senaattori siinä välissä. Johtotornin seinään oli ripustettu kuva itävaltalaisesta kilpa-autoilijasta Hans- Peter´stä joka oli menehtynyt  liikenneonnettomuudessa italiassa hieman aikaisemmin. Myös kaikkien itävaltalaisten kilpa-autoissa autoissa tarra ” Danke Hans Peter”, jolla he kunnioittivat hänen muistoaan.  

 

Alkuperäisen aikataulun mukaan ensimmäinen osio oli tarkoitus saada ajettua klo 12.30 mennessä.  Toinen kierros oli tarkoitus aloittaa klo 13, mutta lukuisten keskeytysten vuoksi aikataulu ei pitänyt paikkaansa. Kilpailu oli poikki useasti, eikä ambulanssikaan ollut vieras näky radalla. Pahemmilta onnettomuuksilta kuitenkin vältyttiin. Harjoitusten aikana, kun kiertelin radalla, huomioni kiinnittyi rataa reunustaviin kaiteisiin. Ne olivat erittäin matalia, korkeuden ollessa 40-60  sm. Pahimmassa tapauksessa autot saattaisivat lentää siitä ylitse. Mitään pahempaa ei onneksi sattunut. Nämä ”Hill Climb” mäkikilpailut ovat keski- Euroopassa erittäin suosittuja.  Kilpailun nopein oli italialainen Simone Faggioli. Hänellä on myös rataennätys viime vuodelta , aika 2.45,640, joka edellyttää 169,53 km/h keskinopeutta. Kilpailussa ajetaan kaksi lähtöä joiden yhteenlaskettu aika ratkaisee voittajan. Kilpailu venyi alkuperäisestä aikataulustaan noin kaksi tuntia. Palkintojenjako seremoniat suoritettiin raatihuoneen aukiolla. Palkintoja oli runsaasti, kilpailun luonteesta johtuen. Jaettiinhan siellä monen maan mestaruusosakisa palkintoja.

 

 

 

 Teksti ja Kuvat: Matti J. Tarvainen